1 Persoonlijk Inzicht van een Psycholoog met Angst Dat Je Veel Leed Zal Besparen

Ervaar jij ook dat HOE MEER je doet aan je angst …
HOE MEER het je in zijn grip krijgt?

Bij mij was dit in elk geval zo. Een waar gevecht. Tegen de sterren op. Bonken met mijn hoofd tegen de muur (figuurlijk en bijna letterlijk).

“Waarom IK?”, vroeg ik mezelf voortdurend af, mezelf nog dieper in de afgrond duwend.

Ik was gefrustreerd, radeloos en kwaad. Op mijn hulpverleners, jaja, maar vooral ook op mezelf.Een psycholoog die zijn eigen sh* niet kan oplossen. Wat een giller. Neen. Kan niet. Mag niet!

En dus begon ik als een bezetene boeken te lezen en programma’s te volgen om DE OPLOSSING te vinden voor mijn probleem. Zeker. Ik leerde in een korte tijd veel bij.
Maar ik zat later alweer MUURVAST. Verdomme.

Als ik nu terugblik op die tijd, dan snap ik waarom. Ik duwde te hard. Ik probeerde alles te doen om van mijn angst AF TE GERAKEN. Maar hoe harder ik de boemerang van me af gooide
Hoe krachtiger hij terug vloog in mijn gezicht. Maar ik kon kloppen met mijn vuisten op de muren… Ik kon de wetten van de fysica niet veranderen. En laat ons eerlijk zijn … Ook jij kan dat ook niet hé …

Als ik je dus een wijze raad zou mogen geven om de angstrespons te laten uitdoven
Dan is het wel TE STOPPEN met je angst TE WILLEN OPLOSSEN.

Door voortdurend bezig te zijn met je angst denkt je brein dat deze ‘angst’ net gevaarlijk is. En dit? Zet opnieuw de angstrespons aan. Ik weet het, het gaan doen is niet eenvoudig. Het gaat zelfs in tegen je natuur.

Angst is een sterke acteur. 

Een heuse Oscar-winnaar als je het mij vraagt.

Maar het is wel de waarheid.

Probeer daarentegen net nieuwsgierig te zijn. Nieuwsgierig naar de signalen die je lichaam zo overtuigend UITSCHREEUWT. Het drama dat wordt opgevoerd in jezelf.

Kijk er gewoon naar. Vanop een afstandje. Geniet ervan. Leer het geweldig te vinden.

Doe met andere woorden de dingen die je brein/ lichaam net uit de weg wil gaan. Herbekijk welke dingen je belangrijk vindt in je leven. Dingen die je graag deed voor je angst kreeg. Doe ze opnieuw. Zelfs als ze moeilijk zijn. Zelfs als ze zeer moeilijk zijn. Zelfs als ze onmogelijk LIJKEN.

Je overtuigende acteur zal ook aanwezig zijn. Hij heeft namelijk de gewoonte zichzelf ongevraagd uit te nodigen. Damn you, party crasher. Maar laat hem maar doen. Laat hem maar razen. Geeft niks. Goeie performance. Knap acteerwerk.

Apprecieer zijn optreden. Waardeer zijn gedrevenheid. Wees nieuwsgierig. Geniet er van! En onthoud … we willen NIETS OPLOSSEN. NIETS. That’s the point

PS: Volgende week geven we enkele voorbeelden van deze strategie. Ik zal je meegeven wat er EXACT binnenin me afspeelde. Je zal merken dat ze niet erg veel verschillen zijn tussen
mijn gedachten en gevoelens en die van jou.

PPS: Bij deze nog enkele waardevolle boeken van Claire Weekes. Voor mensen met angst is zij eén van de meest gelezen en meest gewaardeerde auteurs.