Herhaling werkt! Herhaling werkt! Herhaling werkt!

chefkokStel dat je hebt besloten om kok te worden.  Je kan dan het besluit nemen volop te gaan experimenteren in de keuken met allerlei ingrediënten tot je een soort baksel hebt gemaakt.  Met wat geluk is je product relatief eetbaar (en niet giftig), … maar je beseft dat om een echte topchef te worden je toch meer nodig hebt.  Je begrijpt dat het onbegonnen werk is de gehele Franse keuken opnieuw uit te vinden door zonder voorkennis alle ingrediënten te combineren en uit te proberen.  Wat een betere manier is, is experten op te zoeken door eerst hun technieken eigen te maken.  Dit spaart je enorm veel tijd, frustratie en demotivatie uit.  

In het begin is de cursus loodzwaar.  Je dient tonnen informatie te onthouden zoals recepten, lijstjes en vreemde ingrediënten.  Maar na verloop van tijd gaat het maken van geslaagde recepten steeds beter. Je dient niet meer te kijken in je boeken om dat moeilijk te bereiden nagerecht te doen slagen.  Het zit in je vingers.  Je hoeft in tegenstelling tot vroeger niet meer na te denken want het is een automatisme geworden.  Al het advies dat je tijdens je kookcursus en studie hebt gekregen smelt samen in je hersenpan (héhé grappige woordkeuze) en je lijkt er razendsnel en zonder aarzeling over te kunnen beschikken.

Uiteraard heb je deze vaardigheid niet geleerd door één keer een boek over koken open te slaan en vervolgens te zeggen: hé, ik kan koken!  Was het maar zo eenvoudig!  Neen, wat ervoor gezorgd heeft dat je bent omgetoverd in een semi-automatische creatieve chef is een zeer grote hoeveelheid aan herhaling (lees: ervaring)!

Wat heeft koken met psychologie te maken?

Ik vertel dit verhaaltje even om aan te tonen dat je angst en stress niet kan aanpakken door één keer een boek ter hand te nemen of twee keer per maand je angst te trotseren door een ontzettend moeilijke opdracht aan te gaan (bijvoorbeeld een vliegtuig nemen als je normaal gezien nog niet naar de bakker durft om een brood te gaan halen).  Angsten pak je wél best aan door in kleine stappen en op een doelgerichte manier heel veel te gaan oefenen.

Enkel zo bouw je voldoende ervaring en vertrouwen op om grotere stappen te gaan ondernemen en geraak je niet gedemotiveerd omdat het je niet gelukt is.  Oefen liever meer, houd je doelen klein en realistisch zodat je positieve ervaringen en zelfvertrouwen opbouwt.  Te grote doelen en verwachtingen in combinatie met weinig oefening levert nooit goede resultaten op.

Ps: de keukenmetafoor heb ik van Brian Tracey – een marketing / sales / motivatie coach uit het Amerikaanse bedrijfsleven.  Ik raad je aan even wat filmpjes te zoeken van Brian op Youtube.  Vooral deze over motivation en self discipline zijn de moeite waard.  Een andere leuke coach is trouwens Brendon Burchard.

Ik wens je een doelgerichte, constructieve week!
Ik wens je een doelgerichte, constructieve week!
Ik wens je een doelgerichte, constructieve week!

(herhaling werkt)

Michel