Over Doorverwijzing & Collega’s

Erg veel mensen zoeken momenteel hulp en het is moeilijk te zijn dat ook mijn collega’s ook volledig gevuld zijn. Bovendien hanteren ze ook niet helemaal dezelfde aanpak als mij (wat niet erg hoeft te zijn).

Ook qua doorverwijzing zou ik niet goed weten wie/wat nog aan te raden. Maar dat wil niet zeggen dat er natuurlijk geen hoop is. Blijven zoeken en proberen is de boodschap. Dat verdien jij als persoon!

Ik zou je alvast een aantal zaken willen meegeven die van belang zijn op je pad naar heling. Hopelijk kan het je verder brengen op je pad …

Vooraleer je op zoek gaat …

Het vinden van een goede hulpverlener kan erg veel doen. Zoek daarbij iemand waar je je vooral goed – (emotioneel) veilig – bij voelt en niet iemand die bijvoorbeeld overal diagnoses opkleeft, steeds een oordeel klaar heeft of je schuld of schaamtegevoelens inboezemt. Niemand heeft namelijk het recht je te zeggen wat jij dient te denken, te geloven of te doen. Het uitgangsprincipe is duidelijk … een goede therapeut is iemand die je ondersteunt in de weg die je wil afleggen.

Helen van angst is mogelijk …

Helen van angst is mogelijk, laat je nooit wijsmaken dat je ‘er maar mee dient te leven’ of dat ‘medicatie de enige oplossing is”. Deze goedbedoelde adviezen zijn niet enkel onjuist, ze bieden ook weinig hoop en perspectief (dus wat ben je daar mee)? Let wel even op: elk verhaal is natuurlijk anders. Cliënt één kan een lichte angst hebben met duidelijke oorzaken die sneller kan worden aangepakt. Bij cliënt twee kan er heel wat meer meespelen, waardoor de afgelegde weg langer zal zijn. Waar je je ook bevindt, het maakt niet uit! Heling is mogelijk. Geef het dus niet zomaar op, want er is altijd een reden waarom je nog geen voldoende vooruitgang hebt geboekt. En vooral … geef jezelf niet op je kop!

Of om het anders te zeggen: als je één mindere ervaring hebt met een kapper … beslis je dan om nooit meer je haar te laten knippen? Of zoek je verder tot je de kapper gevonden hebt waar je tevreden van bent. Think about it.

Enkele goede websites voor hulp:

Enkele websites kunnen je helpen om een goede therapeut te vinden (zie hieronder)

  1. Woon je in Leuven dan bezoek je best even de website van de psychologenkring. Deze organisatie is eigenlijk bedoeld voor collega-psy’s, maar je kan er alvast een mooie lijst terugvinden waarop snel en handig te zoeken valt. http://www.psychologenkringleuven.be

    Ook op de officiële website van de VVKP (Vlaamse Vereniging voor Klinisch Psychologen) kan je adressen vinden.

  2. Sommige cliënten contacteren me omdat ze op zoek zijn naar EMDR- therapie? Het loont de moeite dan even te surfen naar http://www.emdr-belgium.be. Hier geldt trouwens ook hetzelfde principe … Geen enkele ‘emdr- therapeut’ is gelijkend. Bij de ene klikt het al meer dan met de andere … en niet iedereen heeft ook dezelfde expertise. Dat wil niet zeggen dat ‘emdr’ bij jou niet zou werken. Maak nooit de verkeerde conclusie dat je niet te helpen valt. Er is altijd een reden waarom een bepaalde methode of aanpak nog niet werkt of past bij jouw individuele verhaal. Ik spreek hier ook vooral vanuit mezelf als cliënt.
  3. Nog andere cliënten zijn specifiek op zoek naar Brainspotting, omdat ze gehoord zouden hebben dat dit “beter zou werken dan EMDR”. Echter, hiervoor is geen evidentie te vinden. EMDR is ook meer onderbouwd. Hoe dan ook, is het raadzaam om bij trauma een therapeut te nemen die voldoende onderlegd is in trauma (mocht dit gespeeld hebben in jouw levensloop). EMDR en BSP (Brainspotting) zijn namelijk slechts methoden, die je kan inschakelen in een gefaseerde behandeling. De ‘techniek’ op zich is slechts een klein deel van de puzzel. Soms kan EMDR pas dus in een later stadium worden ingeschakeld. Cliënten die weinig tot niks voelen bijvoorbeeld of té snel overspoeld geraken, kunnen baat hebben met een andere aanpak eerst.

    In België heb je trouwens twee erkende organisaties die bezig zijn met de opleiding van traumapsychologen.  Enerzijds heb je http://www.bip.be en anderzijds heb je Esper vzw. Op de website van BIP kan je een lijst vinden van erkende therapeuten.

  4. Andere methoden

    De bekendste methode voor het aanpakken van angst is volgens de huidige stand van zaken cognitieve gedragstherapie. In sommige gevallen is die aanpak effectief en zijn cliënten hiermee goed geholpen, maar bij minstens evenveel cliënten is dit niet het geval. CGT wordt ook niet altijd even goed en getrouw uitgevoerd. Ook dit kan bijdragen aan het mindere effect.

    Weet dat er in dat geval meer onder de zon is dan enkel CGT. ACT (acceptance & commitment therapie) is een piste die mooi en ondersteunend kan werken. Schematherapie is eveneens een erg boeiende vorm van therapie die het breder en ruimer gaat zoeken en mooie en handige handvaten aanbiedt. Sensorimotor psychotherapie (minder bekend nog in België) is een piste. Professionele bio/neurofeedback (inclusief HRV Biofeedback) is een piste – Tumi Therapeutics werkt hier onder andere rond, maar ook Brai3n (Gent) of Bra2n (Antwerpen). Lichaamsgerichte therapie (bv: pesso) is een piste. Hypnotherapie is een piste (zie http://www.vhyp.be). Focussing is een piste.

    Ook weer steeds opnieuw hetzelfde verhaal … niet enkel de techniek, maar vooral de therapeut en de manier waarop alles is geïntegreerd in een overkoepelende aanpak gericht op jouw individuele noden is van belang. Er bestaat dus niet één oplossing voor een probleem (EMDR lost ‘al’ mijn problemen eventjes op). Elk probleem is namelijk individueel en wat voor de één werkt, werkt niet noodzakelijk voor de ander.

Je kan tenslotte zelf ook een aantal zaken gaan verkennen bij jezelf. Een groot aantal van mijn cliënten lezen boeken om meer te weten te komen over hun angst. Hieronder heb ik er een aantal verzameld. Ik heb ook enkele andere boeken toegevoegd over andere topics die ook vaak kunnen spelen. Ook hier weer … kijk of dit boek je aanspreekt en het goed aanvoelt. Geen enkel individu is gelijkend.

Algemene informatie over angst, paniekaanvallen, …

Dit kan al helpen om je angsten beter te kaderen en er mee om te leren gaan (zodat ze later beheersbaar worden en je verder kunt werken naar heling).

Algemeen angst, paniekaanvallen

Dare Hope And Help For Your Nerves   Badass Ways to End Anxiety & Stop Panic Attacks! - A Counterintuitive Approach to Recover and Regain Control of Your Life.

Schematherapie:

Patronen doorbreken

Trauma & hechting:

Traumasporen Innerlijke zelfvervreemding overwinnen na trauma Omgaan met traumagerelateerde dissociatie Patronen doorbreken